A gépjárművezetési alkalmaság új szabályai
Megváltoztak
a jogosítvány megújításának egészségügyi követelményei
Alvászavar-gyanú esetén alvászavar
szűrővizsgálat is szükséges
Az utóbbi években több kutatás eredménye
világított rá, hogy a közlekedési balesetek hátterében gyakran húzódik meg az
obstruktív alvási apnoé szindróma (OSAS) nevű alvászavar. Ezért ez év április
elsejétől úgy módosultak a jogosítvány megújításához szükséges egészségügyi
alkalmasság feltételei, hogy azokat a gépjárművezetőket, akiknél felmerül a
mérsékelt vagy súlyos obstruktív alvási apnoé gyanúja, a vezetői engedély
kiadását vagy megújítását megelőzően alvászavar szűrővizsgálatra kell beutalni.
A rendelet módosításának célja, hogy radikálisan csökkentse és megelőzze az
egyik legveszélyesebb alvászavarban szenvedő betegek által okozott, gyakran
tragikus kimenetelű közlekedési balesetek előfordulási kockázatát. A kezeletlen
OSAS betegek ugyanis 2-3-szor valószínűbben okoznak közlekedési balesetet, mint
egészséges társaik. Ezek a betegek megfelelő, hatékony terápiás kezelés mellett
azonban továbbra is részt vehetnek a közlekedésben.
Miután 2001-et megelőzően 55 ezret
meghaladó halálos kimenetelű közlekedési balesetet regisztráltak az Európai
Unióban, az EU döntéshozói célul tűzték ki a közlekedési balesetek számának
csökkentését. A 2001-2010 időszakra meghirdetett közlekedésbiztonsági program
eredményeként ez a szám 2010-re folyamatosan csökkenve elérte a 31500 esetet. 1 Miután
ezen program keretében végzett több kutatás eredménye rávilágított, hogy a
közlekedési balesetek jelentős számának hátterében az úgynevezett obstruktív
alvási apnoé szindróma nevű alvászavar áll, az EU járművezetői jogosítványokért
felelős bizottsága alvási apnoé munkacsoportot hozott létre a betegség és a
közúti közlekedés biztonsági kockázatainak kivizsgálására. A munkacsoport,
amelybe Magyarország három tagot delegált, nemcsak megerősítette az alvási
apnoé jelentős kockázati szerepét az elalvásos közúti balesetek hátterében, de
módosító javaslatokat is tett az alvási apnoé mint gyógyítandó betegség
besorolására a jogosítvány megszerzésének feltételei közé, továbbá kidolgozta
az alvási apnoé szűrésének és terápiájának metódusát.
A javaslatok az EU 2011-2020 évekre
szóló közlekedésbiztonsági programjának keretében bekerültek a 2014/85/EU
bizottsági irányelvbe, ami a vezetői engedélyekről szóló 2006. december 20-i
2006/126/EK Európa parlamenti és tanácsi irányelvet módosítja. A módosítás célja, hogy csökkentse az
obstruktív alvási apnoé szindrómában szenvedő betegek által okozott közlekedési
balesetek előfordulási kockázatát azáltal, hogy ezek a betegek
csak igazoltan eredményes terápiás kezelés mellett kaphassanak jogosítványt.
Magyarországon 2015. április 1-jén
lépett hatályba az irányelvet meghonosító jogszabály, a 13/1992. (VI.26.) NM
rendelet, amely kimondja: „Azon kérelmezőket, akiknél fiziológiai jellemzőik
alapján felmerül a mérsékelt vagy súlyos obstruktív alvási apnoé szindróma
gyanúja, a vezetői engedély kiadását, illetve megújítását megelőzően alvászavar
szűrővizsgálatra kell beutalni. …”
Obstruktív alvási apnoé szindróma és
előfordulása
Az obstuktív alvási apnoé szindróma egy
olyan alvásfüggő légzészavar, amelyben alvás alatt a garatizmok ellazulása a
felső légút elzáródását okozza, és az alvó 10 másodpercet meghaladó ideig nem
kap levegőt. A szervezet érzékeli az ilyenkor kialakuló oxigénhiányt, és az
alvást megszakítva felébreszti az alvót, hogy aktivizálja a légút izmait és
elkerülje a fulladást. Ez a folyamat akár több százszor is megismétlődhet az
alvás folyamán, és ezek az oxigénhiányos állapot okozta mikroébredések
megakadályozzák a pihentető, folyamatos mélyalvás létrejöttét. A betegség
következtében a beteg azonnal olyan tünetekkel szembesül, mint a nappali
fáradtság, a túlzott nappali aluszékonyság, a váratlan bealvás, az
ingerlékenység, és a koncentrációs képesség jelentős csökkenése.
A kezeletlen OSAS hónapok, évek alatt
olyan betegségek kialakulását okozza, mint a magas vérnyomás, a 2-es típusú
cukorbetegség, az agyi és szívérköri rendellenesség. Hosszú évek alatt pedig
stroke-hoz, szívinfarktushoz, elbutuláshoz és korai elhalálozáshoz vezet.
A betegség súlyosságát az apnoé-hipapnoé
index (AHI index) alkalmazásával mérik, ami az egy alvásóra alatti
légzészavarok számát mutatja meg. Ha ez a szám 5-15 között van, akkor enyhe, ha
15-30 között, mérsékelt, ha pedig 30 feletti, akkor súlyos alvási apnoéról
beszélünk.
Az alvási apnoé, a betegség természetéből adódóan magától
nem múlik el, sőt az évek előrehaladtával súlyosbodik.
Az obstruktív alvási apnoe szindróma
(OSAS) a lakosság 2-4 százalékát érinti, amelynek 5-10 százaléka súlyos
állapotú. Az 1.-es alkalmassági csoportba tartozó
gépjárművezetők („úrvezetők”) esetében számszerűen
nagyobb az OSAS előfordulása, mint a hivatásos gépjárművezetők esetében,
azonban utóbbiak több időt töltenek a forgalomban, ezért mindkét csoport
kockázatát kezelni kell.
Az OSAS és a vezetési képesség
kapcsolata
Az alvási apnoé, tüneteiből fakadóan
(nappali fáradtság, túlzott nappali aluszékonyság, váratlan bealvás,
ingerlékenység, koncentrációs képesség jelentős csökkenése)
hátrányosan befolyásolja a gépjárművezetők vezetési képességeit. 2014-ben például a hazai utakon 290
közlekedési baleset történt azért, mert a vezető elaludt a volánnál.
A kezeletlen OSAS betegek egészséges
társaikhoz képest 2-3-szor valószínűbben okoznak közlekedési balesetet, 2 továbbá
legalább egy balesetet fognak előidézni öt éven belül. Egy 2004-es nemzetközi
kutatás 3 szerint a
hivatásos sofőrök 59,6 százaléka szenved valamilyen alvásfüggő légzészavarban,
és 15,8 százaléka obstruktív alvási apnoe szindrómában. Az alvási apnoe által
okozott balesetek előfordulásának relatív kockázata (RRF=3.71) közel kétszerese
az alkoholos befolyás (RRF=2.0) következtében okozott balesetekének.
Az obstruktív alvási apnoé szűrése
Az obstruktív alvási apnoé gyanúját a
háziorvosok és az üzemorvosok állapítják meg az egészségügyi alkalmassági
vizsgálat során, ahol a betegséget kísérő fiziológiai jellemzőket (kor, nem,
testtömeg-index, magas vérnyomás) mérő, a nemzetközi szakmai alvástársaságok
által elismert és validált kérdőívet töltetnek ki a sofőrrel. Akiknél a kérdőív
pozitív eredményt hoz, szomnológus (alvászavarok gyógyításával foglalkozó
szakorvos) által kiértékelt alvászavar szűrővizsgálaton kell részt venniük, ami
akár a beteg otthonában is elvégezhető egy éjszaka alatt. A vizsgálat célja a
gyanú alátámasztása, a betegség súlyosságát jelző, úgynevezett AHI-index (az
egy alvásóra alatti légzészavarok száma) objektív megállapításával. Ha ez érték
magasabb 15-nél, további, alvásdiagnosztikai központban végzett, éjszakai
alvásvizsgálat szükséges az alvásfüggő légzészavar részletes feltárásához, a
diagnózis felállításához és a kezelés meghatározásához.
Az alvási apnoé terápiája
A mérsékelt, illetve a súlyos obstruktív
alvási apnoé leghatékonyabb terápiája gyógyászati segédeszközzel, az
úgynevezett CPAP vagy BiPAP készülékkel biztosítható. A CPAP „continuous positive airway
pressure”, azaz folyamatos pozitív légúti nyomásterápia során a
légutakat a lélegeztető készülékhez hasonló eszköz által előállított
levegőnyomás akkorára nyitja, hogy a garat alvás közben ne tudjon elzáródni, s
a levegő akadálytalanul haladhasson át rajta. A terápia azonnal megszünteti az éjszakai légzéskimaradásokat,
ezáltal a véroxigénszint ingadozását, és lehetővé teszi a pihentető mélyalvást,
így minimálisra csökkenti a betegség következtében fennálló baleseti
kockázatot. A tünetmentes állapot kizárólag a terápia
folyamatos alkalmazásával tartható fent, mert a betegség nem gyógyítható, csak
kezelhető.
A terápia hatékonyságának köszönhetően a
13/1992. (VI.26.) NM
rendelet lehetővé teszi, hogy olyan mérsékelt és súlyos alvási apnoés betegek
is vezethessenek gépjárművet, akik alvásdiagnosztikai
központban kiállított szakorvosi véleménnyel tudják igazolni, hogy folyamatos
terápiás kezelésük során állapotjavulást értek el. Az 1.-es alkalmassági
csoportba tartozó gépjárművezetők („úrvezetők”) esetében a felülvizsgálatot 3
évente, míg a 2.-es alkalmassági csoport (hivatásos vezetők) esetében évente
kell elvégezni.
A Magyar Alvástársaság észrevételei és
javaslatai
A Magyar Alvásdiagnosztikai és Terápiás
Társaság üdvözli a közúti járművezetők egészségi alkalmasságának
megállapításáról szóló rendelet módosítását. Hozzátéve, hogy ahhoz, hogy az
elérje a célját, vagyis jelentősen csökkentse a közlekedési balesetek és az
azok által okozott személyi sérülések és halálesetek számát, számos további
intézkedésre van szükség. A Magyar Alvásdiagnosztikai és Terápiás Társaság ezért
szakmai javaslatokat és szükséges tennivalókat fogalmazott meg az irányelv
hazai jogharmonizációjához, a rendelet végrehajthatóvá tételéhez szükséges
források és a diagnosztikai kapacitások kialakításához, továbbá a házi- és
foglalkoztatás egészségügyi orvosok, gépjárművezetők tájékoztatásához a
rendeletmódosítás céljáról és végrehajthatóságának módjáról.
A javasolt intézkedések közül az egyik
leghangsúlyosabb, hogy a terápiát a jelenleginél jóval szélesebb körben kell
elérhetővé tenni a betegek számára. Noha a CPAP készülékek jelenleg OEP
támogatással elérhetők, a támogatás mértéke csupán 50 százalékos, és a terápia
csak mintegy 1400-1600 beteg számára érhető el az erre az eszközcsoportra
kialakított támogatási volumenkorlát miatt.
Legalább
ennyire fontos, hogy az alvásdiagnosztikai központok jelenleg szintén korlátos
kapacitását a megnövekedő betegigényhez kell igazítani.
Az
alvási apnoé kezelésére szánt pénzügyi erőforrások sokszorosan megtérülnek a
közlekedés biztonságának javulása, így a halálos balesetek számának és az
anyagi kár mértékének csökkenése által.
További információ:
Dr.
Habil Szakács Zoltán,
Elnök
– Magyar Alvásdiagnosztikai és Terápiás Társaság (+36 20 936 4140 – alvas@t-online.hu)
A Magyar Alvásdiagnosztikai és Terápiás
Társaságról
Az 1997-ben alapított Magyar
Alvásdiagnosztikai és Terápiás Társaság a hazai alvásmedicina szakmai
szervezeteként az Európai Alvástársasággal együttműködve, annak ajánlásai
alapján kidolgozta és elvégezte az alvásmedicinával foglalkozó szakemberek
képzését (szomnológus licenc vizsga), valamint az alvásvizsgálatokat végző
állami és magán üzemeltetésű intézmények akkreditációját, melynek eredményeként
azok megfelelnek az Európai Alváskutató Társaság alváslaboratóriumokkal szemben
támasztott szakmai és működési feltételeinek.
A
Társaság tevékenységei között szerepel tagjainak szakmai továbbképzése,
konferenciák szervezése, valamint a kapcsolattartás szakmai körökkel, a
médiával, és a civil szférával.
1
http://ec.europa.eu/transport/road_safety/specialist/statistics/index_en.htm
2
Standards and Guidelines for Drivers with Obstructive Sleep Apnoea
syndrome, Report of the Obstructive Sleep Apnoea Working Group, 2013 Brusels
3
Howard ME, Desai AV, Grunstein RR, et al. Am J Respir Crit Care Med
2004; 170:1014-1021